Detail/webshop

Vision

I en tid hvor detailhandelen generelt har trange kår i de danske provinsbyer lykkes det Grenaa at forstærke sit handelsliv i centrum. Via et levende centrum med aktiviteter for hele familien og nemme parkerings og adgangsforhold tiltrækkes en del fysiske kunder. Alle fysiske butikker i centrum er medlem af Retail City Grenaa (RCG), som omfatter et logistik- og distributionscenter sammenhægtet med et univers af webshops for alle byens butikker. Derved øger butikkerne deres omsætning, og de fysiske butikker fungerer som udstillingslokaler for den stigende nethandel. Stordriftsfordelene ved en samlet logistikløsning gør at alle butikker kan have en effektiv webshop med egen butik som pluklager til de daglige forsendelser. Der er desuden etableret et indkøbscenter/shopping mall/outlet, hvor flere store kæder har placeret sine butikker. På denne baggrund bliver et fokuseret udvalg af byens handelsgader fyldt med butikker igen, og Grenaa finder en balance mellem det gamle centrum, Kvickly området og havnebutikkerne.

 

Baggrund

Grenaa har i dag et vigende handelsliv. Havnebutikkerne er hensygnende. Der er flyttet fokus fra det gamle centrum til Kvickly området efter amerikansk forbillede. Butikkerne i de gamle handelsgader bliver en for en lukket ned, og den daglige trafik af gående kunder bliver tyndere år for år. De trængte butikker har ikke den store erfaring med nethandel og forsøger at holde fast i den gamle model med en fysisk butik. Der er en tendens til mindre sammenhold mellem butikkerne når overskuddet bliver mindre. Det gamle centrum skal nytænkes og en konkurrence er udskrevet for at finde anvendelsesmuligheder foran det gamle rådhus og kirken.

Vil du være med…

· til at booste væksten i Grenaa?
· i et proaktivt erhvervsnetværk?
· til at påvirke erhvervspolitikken?

Bliv medlem